10. desember

I formiddag gikk vi og hundene oss en tur på myra for å trene. Det har vært minusgrader noen dager og myra har begynt å speike og blitt hard. Myra er bedre å gå på når den er spekt. Alfa er som vanlig komplett i fugl og farten er det heller ikke å si no på. Bjørk viste i dag topp søk til å være så ung. Noen så markeringer hadde hun også, men kom desverre ikke i fugl. Blir vel en runde på myra også i mårra viss været holder seg slik.

Nå er alle papirene på Alfa sendt inn og hun er nå godkjent som eliteavlstispe!

12.november

Nok en fin dag for hundetrening ute på myrene. Det handler om å utnytte finværsdagene, for det kan være veldig værhardt her ute.

Bjørk fortsetter sine fine framgang søksmessig og Alfa er komplett i fugl.

11.november

I dag ble vi vekt i 7-tida av rypekakling utenfor soverommet. Ikke værst å bli vekt av slik musikk.

Senere på dagen dro Camilla og hennes foreldre ut på myrene for å se etter Smølarypa. Nok en dag med nydelig vær. Alfa blir sluppet og tar med seg myrene og blir borte. Hun kommer ikke på innkalling. Da er det bare å begynne å lete, for når hun ikke kommer på innkalling, da står tøtta i stand. Å når jeg endelig finner henne, så står hun i stilfull stand. Alfa reiser djervt og er rolig oppflukt. Det ble bare med denne situasjonen i dag. Rypa har tydelig begynt å flokke seg og trekt inn i skogene. Den er nå nesten helt kvit.
Dro hjem da havtåka beynte å sige innover myrene. Nok en super dag ute på Smølamyrene.

9.november

Dro en liten tur på myran i dag for å sjå etter rypa. Både Alfa og Bjørk var med. Været viste seg fra sin beste side, sol og skyfri himmel.
 Rype finner vi på hver tur vi er ute. Rypa springer en del på de åpne myrene, så det kan til tider være vanskelig for hundene å finne de. Bjørk har nå begynt å sleppe seg lengre ut i søk, nesten på grensen til for mye. Fuggel finner hun også, men standen er ikke helt inne ennå.
Alfa fortesetter med sitt gode søk og fuggelarbeid. Artig å se henne i aksjon ute på myrene.

30. oktober

Det ble også en formiddagstur i dag å. Men i dag gikk vi ut sammen med Wenche Farstad, Keijo og Finn Eide. Været var friskt til tider med regn. Ikke så my ryper å se, men trim har vi no i allefall fått.

29. oktober

Andreas og Alfa gikk seg en tur i dag for å trene på smølarypan. Alfa hadde 3 situasjoner og alle 3 var komplette. Hun har vært stabil i fugl i veldig lang tid no. Selv under rypejakta er hun stabil. Har hatt fokus RIOS når vi jakter og dette har gitt resultater.

24.-25. oktober

De to siste ettermiddagene har vi vært ute på smølamyrene å trent hund. Været har bare vært helt nydelig med sol og "itj nå vind"! Myrene er veldig tungene å gå i, siden det ikke er noe hold i underlaget. Hundene og vi får trimmet oss godt. Vi har så å si nesten rypeterrng i hagen. Krysser bare veien for å trene. Det finnes også en god del ryper utpå her og det er positivt. Hundene har fått mange fuglsituasjoner hver gang vi har vært ute. Rypa er også veldig samarbeidsvillig.
Bjørk begynner også å vise gode takter over søket i perioder. Hun bruker vinden fornuftig. Hun har også funnet fugl, men standen er ikke inne ennå. Rypene springer en del etter myra, noe som gjør det vanskelig for en unghund.

Anbefaler Smølaprøven te vinteren!

Alfa i solnedgang på smølamyran

Din overskrift

21.-22. oktober

På fredag reiste vi og hundene en hælgatur te Trøndelag. Lørdag morgen dro vi opp til hytta for å stable villmarkskledning. Hytta er no klargjort for vinteren. Det var kommet litt snø i fjellet.
Hundene fikk springe mye løs og de koste seg. Bjørk ha spist lemen, hundenes takeaway..... ble spying i bilen.
Søndag dro Andreas på rådyrjakt, men kom tomheint heim igjæn.

Steinfjellsprøven 8. oktober.

Alfa oppnådde 1 Vk m/Ck på Steinfjellsprøven i dag. Dette er Alfas første Vk- premie (totalt 4 starter), og vi er kjempefornøyde. Alfa har prestert bra i hele høst på jakt, både med tanke på søk og fuglbehandling, men at hun skulle gå helt til topps i dag var over alle forventninger.

Men ikke ufortjent synes vi da 😉.

Tallkarakterer og kritikk ligger under fanen Hundene --> Trollheimens Alfa.

Svenskjakt 25.-28- august

AVREISE:
Jeg og Anders Ranheim møttes på Orkanger, herfra skulle vi kjøre sammen til de dype svenske skoger i Vilhelminaområdet. Etter en lang tur i bil over fjell og store skogområder kom vi frem til "Vilhelmina - City" der vi møtte på Espen Farkvam og Johan Rodin. Utpå kvelden etter noe godt i glasset gikk vi til sengs for å prøve å sove. Vi hadde fått gode rapporter om at skogsfuglbestanden var på vei opp i de svenske skoger, slik at noen var nolså spent med tanke på den kommende dagen.

DAG 1:
På morgenkvisten sto vi (jeg og Anders) opp og ordnet oss i stand til årets første jakt på skogsfuglen. Noen med høyere forhåpninger enn andre. Det ble på tross av de gode rapportene en dårlig dag for oss. Etter å ha gått i 3 timer uten å ha sett en eneste fjær eller ha en eneste stand på hundene, begynte vi å fabulere om rapportene fra de svense skogene hadde vært en PR-bløff! Eller var vi på feil plass? Det siste kunne stemme i og med at vi for det meste av tiden hadde balansert på vaklevorne gresstuer omgitt av halvmeterdjup sump og vann. Dette var beverland ikke tiurskog! Anders begynte av en eller annen grunn å fantasere om beverbiff. Om det var sult eller bare frustrasjon er ennå ikke klart.
Vi bestemte oss for å prøve  en annen plass etter lunsj.

DAG 1 og en halv:
Etter å ha kjøpt nye jaktkort for et nytt område dro vi med nytt håp ut, men skuffelsen skulle også denne gangen ramme oss etter å ha traska timesvis i fin skogsfuglbiotop uten en eneste oppflukt. Var Vilhelmina en PR-bløff?
Tilbake i "Vilhelmina - City" prøvde vi å drukne våre sorger med folk-øl og falukorv, men et nytt håp ble tent da vi snakka med andre jegere som hadde vært i kontakt med noe fugl. Vi bestemte oss for å prøve en annen plass neste dag.

DAG 2:
Dagen begynte med ringerunde for å se om vi kunne finne områder som var interessante. Uten å bli alt for klok på ringerunden bestemte vi oss for en plass som vi hadde tro på. Uten at det var noen spesiell grunn for det. Vi dro derfor ut etter nytt jaktkortkjøp.
Etter å ha lagt opp ny taktikk som gikk ut på å ikke ha for høye forventninger, traska vi ut i nytt terreng. Etter 5 minutter fikk vi vår første kontakt med fugl. Det var "far sjøl" som viste seg i en brøkdels sekund uten at vi hadde mulighet på å skyte. Vi gikk videre med ny giv, men kanskje ikke så forventningsfull. - Det kunne være den ene fuglen i skogen, tenkte vi for oss selv. Vi blåholdte på vår nye taktikk. Etter å ha gått en stund meldte GPSen til Anders fra om stand, da vi kom opp til hunden på en lita myr omgitt av skog letta det et ti-talls RYPER! Det smalt i allefall fra to hagler, og tre ryper styrta i den tette skogen. Aporten ble gjennomført og dagen var berga. Vi nøt stunden før vi traska videre. Ut over dagen kom vi opp i flere situasjoner og fikk felt flere fugler. Skribenten bomma mer enn det som strengt tatt er nødvendig, men vi var uansett fornøyd da vi kom tilbake til Vilhelmina, slik at stemningen var beraktelig mye bedre denne kvelden.

DAG 3:
Vi bestemte oss for å dra tilbake til den samme plassen som dagen, da vi dro ut neste morgen. Vi hadde vært bort i brukbart med fugl på slutten av forrige dag, og ville derfor prøve dette området som utgangspunkt denne dagen. Dette med hell. Etter 5 minutter var de første fuglene felt. To tiurer fra et kull og vi var kjempefornøyde. Vi hadde en kjempe fin og spennende dag på skogen denne dagen, og sekkene begynte å bli tunge når vi vendte nesen tilbake til bilen.

SISTE DAG: Vi dro ut for en kort jakttur før vi skulle sette kurs mot fedrelandet, noe som resulterte i en stand på rypekull uten fangst. Men vi var uansett fornøyd med de to forrige dagene. Jeg tror vi begge tenkte at Vilhelmina ikke var en PR-bløff likevell! Vi hadde en fin svenskjakt med brukbart med fugl og gode hunder. Turen tilbake til Norge ble derfor ikke så tung som den så ut til å bli.

Takk for turen Anders og Sipmek!

Andreas og Alfa og Anders og Finnvolas Sipmek

15.-18. juli

NGS Treningssamling/klubbmatch 2011

Den tradisjonelle treningssamlinga ble i år arrangert ved Ismenningen treningsterreng i Snåsa. I år var det samarbeid mellom Trøndelag og Nordland.

Vi ble innlosjert i Ismenningen fjellstuggu. Hytta hadde Røkkestil og det var sengeplasser til 32 personer. Spisesalen kunne ta over 70 personer.
Rundt 40 personer og 30 hunder deltok under årets samling. Artig at så mange nye fjes møter opp.

Fredag kveld satt vi ut å koste oss med grilling og litt drikke. Trivelig kveld med mye hundeprat om gohoinnan.

Lørdag morgen var det opprop for årets klubbmatch. Dommer for dagen var Geir Schei. 14 hunder stilte i AK og 4 Hunder i UK. Været var fint med steikende sol, noe som gjorde det vanskelig for hundene å finne fugl. Noen ryper ble observert. Vinner i Ak ble Imningens JZ Frid til Kjell Knudsen. Vår egen Alfa ble nr. 4 og vi er fornøyd med det. Vinner i Uk ble Børgsjitens Enya til Henriette Hanssen.

På kvelden ble det servert jegermiddag, utdeling av premier og loddsalg.
Apportkonkurransen (AK) ble vunnet av Finnvolas Tell til Tore Martin Lilleby. Alfa ble slått av Tell med 0.5 sekund. I UK ble Børgsjitens Troya vinner, eies av lisbet Holtmon.

Søndag gikk Camilla med Alfa i treningsterrenget og hun gikk ganske bra. Bjørk var også med på samlingen og hun er ei lita tøff dame som ikke er redd for noe.

Bilder fra GS-treffet finnes under bilder - hunder

9. juli

Andreas kom heim til Levanger på fredagskvelden. Lørdag morgen dro vi og hundene opp for å fortsette med å legge singel på taket. Joar kom også opp en tur. Været var i det varmeste laget og det gjorde at taksinglen ble vanskelig å håndtere. Vi ble ferdig med taket på tilbygget og nå gjenstår det bare det ene taket på hytta.

Det var bra med vind på hytta, så vi ble ikke så veldig plaget med åte. Det var værre for hundene som lå på bakkenivå.

Vi drar trulig opp en tur i morgen for å legge ferdig taksinglen.

2.-8. juli

Tirsdag morgen dro jeg (Camilla) og Bjørk med en fullpakket henger til Smøla. Det er et eldre hus vi har leid, så det trengs noen malingsstrøk...
Vi ble ferdig med å male det ene soverommet, stua og gangen. Ennå er det mye som gjenstår. Håper på at det blir fint til slutt.

Været i havgapet er veldig variernde, litt for mye vind for min del. Havtåka kommer og går.

Bjørk og Alfa trives godt i lag. De står mye av dagen ute i hundegården og Bjørk har blitt ei stor utbryterdronning. Selv med hønsenetting kom hun seg ut. Andreas har satt opp planker innvendig i gården og det ser ut til å hjelpe.

1. juli.

Da er første dag på ny arbeidsplass (Smøla kommune) over, og der fikk jeg (Andreas) møte mange trivelige folk. Vi skal bo i et kårhus på en gård på Frostadheia på Smøla. Et eldre hus, men  jeg tror vi  kommer til å få det trivelig når vi har kommet i orden etter hvert. Har også fått opp hundegården, noe som blir en positiv erfaring i forhold til hvordan vi hadde det på Levanger.

PS: Alle kjente er velkommne på besøk, vi har god plass, og det er en kjempefin øy vi har flytta til!

23.-24. juni

I dag tidlig kjørte Andreas ned til Fredrikstad for å plukke ut hvalp til oss. Hvalpen ha fått navnet Evjegaardens Bjørk og oppdretteren er Tom Erik Øygard. Bjørk er etter Evjegaardens Cassandra og Børgsjitens Dått.No.  I følge Andreas så er hu ei lita Tøffa. Når gleder jeg meg på å begynne på med hvalp igjen. Ha kuret noen dager etter at Bark reiste tilbake til Danmark igjen.

På fredag reiser jeg (Camilla) til Brønnøysund for å besøke Henriette Hanssen. Det skal bli bra koselig å treffe Henriette igjen. Sist vi treftest baset vi tung i Hattfjelldalen. Vi har det med å få dårlig vær når vi er på tur i lag. Det er heller ikke nå meldt så fint vær, pytt-pytt, men ka gjør no det når en har så et triveligt selskap 🙂

Bilde er vår lille håpefulle Bjørk!!!

14.-17. juni

Snekkerne og Andreas dro opp på tirsdagsmorgen for å forsette med hyttebygginga. De har kommet langt og hytta begynner å ta form nå.

Jeg (Camilla) dro opp på onsdagskvelden . Ut på kvelden gikk jeg meg en tur for å prøve fiskelykken i vannet som ligger like ved hytta. Under fisketuren hadde jeg underholdning av en bever, som var veldig nysgjerrig på doppa mi. Den drev å plasket rundt doppa i rundt 2 timer. Det var ikke så rart at fisken ikke ville bite på kroken. Det var en artig opplevelse og fotoapparatet var jo selvfølgelig ikke med. Ergelig. Får håpe at jeg får flere opplevelser med senne beveren.

Andreas dro ned en liten tur på onsdag. Han skulle kjøre Bark til Værnes, hvor Bark skulle fraktes over til Danmark igjen. Dette var en trist dag, men vi får håpe at Bark får det bra i Danmark.

På fredagen var nesten all vinduene på plass og taket over hytta var dekket med plater. De fleste av veggene er også dekket med asfaltplater. Talsperrene på tilbygget er også kommet på plass.

7.-10.juni

Hytteprosjektet i Strådalen!!!!

Nå er endelig hytteprosjektet i gang og snekkerne er i full sving med bygginga. Jeg (Camilla) var med å snekret på tirsdag, mens Andreas har vært med hele tiden. Pappa kom også opp noen dager og hjalp oss.

Vi er så heldige å få låne nabohytta under byggeperioden og vi takker Håvard Bjørken for dette. Det er godt å slippe å kjøre og ned hver dag. Insekta har så smått begynt å titte fram og myggmelka blir flittig brukt.

Været har vært fint hele uka .

Legger ut noen bilder fra byggeperioden.

1.mai

På ettermiddagen dro vi opp en tur til Vera for å legge over plastikk på taksinglen. På hyttetomta har snøen krympet med 60 cm og enda er det 1m igjen med snø. Det er sikkert ikke snøfritt på tomta før i slutten av mai.
I veikanten på tur opp til Vera kom vi over to røyer som lå å kosa seg. De var ikke sky i det hele tatt og vi fikk tatt nånn fine bilder av dem. Ellers var det my død lemmen å se i veibanen på tur opp mot fjellet

18.-25. mars, Påska

Sendt mandagskveld dro vi og hundene opp til Strådalen. Der hadde vi fått lånt hytta til Håvard Bjørken, som er hyttenaboen vår.
Vi har har godt mye på ski, selv om føret har vært veldig trått. Hundene har fått sin kondisjonstrening.  Hver dag gikk vi inn til Grunntjønnvollen.  Mye god mat og drikke har vi også koset oss med.

Skjærtorsdagen hadde vi dugnad. Mange gode hjelpere hjalp oss med å få inn materialet til hyttetomta. Nå er det bare å vente på at snøen skal forsvinne og at snekkerne kan begynne med råbygget.

19.-20 mars

Namdalsprøven:
Camilla og Bark oppnåde i dag 3 UK på Namdalsprøven. Bark hadde ett godkjent fuglearbeid uten å vise reis. Rypene lettet i det dommeren kommer opp i situasjonen.  Bark var rolig i oppflukt og skudd.

22.-25. februar

Vinterferie
Endelig er vinterferien her for oss og våre firebeinte.

Tirsdag morgen ble brukt til pakking av utstyr som skulle fraktes om med skuter til Kvernsjøen. På ettermiddagen dro vi, Ingebjørg Gomo, Bjørn Ivar Gomo og hele 9 hunder opp til idylliske Kvernsjøen. Vi hadde en strålende tur innover med sol og skyfri himmel. På kvelden fikk vi servert rakfisk, noe som Camilla aldri hadde smakt før.

Onsdag morgen voknet vi opp til kaldt vær og isende sur vind. Men vi måtte ut en liten tur, selv om det var i det kaldeste laget. Bark hadde 2 fuglarbeid, da uten reis, men gutten var rolig i oppflukt. På kvelden serverte Andreas  elgbiff med mye godt tilbehør.

Også torsdag morgen stod vi opp til ruskevær, dåg kaldere enn på onsdag. Ute kunne det ligge på rundt  - 40 grader med sterke vinden. Litt ut på dagen trosset vi kulden og gikk en liten tur ut med hundene. Bark hadde 1 fuglarbeid, da med reis og akseptalt rolig i reis. Et artig syn for matmor.
Søket til Bark utvikler seg stadig. På kvelden serverte Ingebjørg et nydelig rypemåltid.

Fredag morgen voknet vi til sol og finvær. Snøen ute hadde i løpet av natten blitt til stålhard glasur. Alt ute hadde blitt nediset, et pussig syn. Ut på formiddagen pakket Andreas og jeg sekkene, for å trene oss nedover til bilen. På tur nedover hadde Alfa 1 fuglarbeid og hun viser at hun er stødig i fugl. Skiføret var i det raskeste laget når vi skulle begynne på nedstigningen fra fjellet. Det ble mye knall og fall, men vi kom oss helberget ned uten beinbrudd.

Takker vertsskapet for noen trivelige dager på Kvernsjøen.

11.-13. februar

Fredag morgen dro Andreas, Bjørn Ivar Gomo og Arne Lorås til Skjækerfjella for å trene hund og jakte.
Forholda i fjellet var bra, noe vind til tider. Bark har begynt å slå seg litt lengre ut i søk. Fuglen var ikke så samarbeidsvillig, men noen situasjoner ble det på Bark. Med litt korrigering så ble det bra til slutt.

5. februar

I helgen arrangerte ITFK klubbmesterskap. Værgudene var ikke på vår side. Til tider var det full snøstorm og null sikt.
Andreas stilte Alfa i VK og hun ble nr. 4 av 12 hunder.
Bark ble stilt i Uk av Camilla. I UK var det 20 hunder som stlite og Bark ble nr. 6 i finalen.

Senere på kvelden var det årsfest på Lø grendehus. Der fikk vi servert Bacalao. Stemningen på festen var bra og latteren satt løst hos veldig mange.

28 - 30 januar

Svømmetur i Hattfjelldalen.
I helga har vi vært på tur i Hattfjelldalen med Henriette. Planen var å trene hunder, og lange dager i fjellet. Desverre ble været og snømengden så eksrem at det ikke ble lite av utelivet og hundetreninga. Men inne i hytta var det koselig med god mat og godt drikke.
Om ikke det dårlige været var nok, så var bilen til Camilla ikke helt i "toppform" da vi kom ned fra fjellet. Noe som førte til Viking redningsbil og en lang reise hjem til Levanger.

Uansett så ble ikke helga fulstendig ødelagt for vi hadde det trivelig i all hovedsak😀