Onsdag 10. oktober

I hælga har vi hatt besøk av foreldrene til Camilla. På lørdagen var jeg og Kjell (svigerfar) på rypefjellet. Det ble en fin dag på fjellet der vi så brukbart (til årets rypebestand å være) med rype. Vi fikk med oss noen få i sekken, også. Rypa begynner å bli litt mer utfordrende nå. Ganske "lett/skjær", for både hund og jegre, men det er bra med litt utfordringer.
Det blir flere turer hit i høst ja!!

22. september

1. dag i jakta dro jeg med Alfa på skogen for å se etter storfuggelen. Og fangst ble det gitt. Kom ganske raskt i fugl, et stort storfuglkull. Det ble i første omgang bom på en kylling, men neste kylling som letta ble med i sekken. Når vi omsider gikk videre, og hadda trasket i ca 15 min. kom Alfa så fornøyd med enda en kylling i kjeften. Hadde vist truffet den første også. Bra vi har hunder!! Fin start på jakta.

Stand på ryper i siluett.

10. september

Nå er det på tide med en oppdatering. Mye har skjedd i sommer. Vi har flyttet fra vindfulle Smøla til Nordli. Her har vi leid oss ei trønderlån med landlige omgivelser. Andreas jobber i kommunen og jeg skal jobbe som lærer i Sørli.
Voksenhundene begynner å bli i form. Vi trener en god del med powertrekkeren.
Til helga skal vi delta på NGK sin treningssamling i Snåsa. Da får hundene endelig låv til å springe litt i fjellet igjen. Det gledes både for to- og firbeinte.

På ondsdag formiddag kjørte Camilla og Bjørk på Heia for å besøke Åse Marie Hagen og Truls Ålberg. De har hytte som ligger ved Kvennsjøelva. De har to gutter og to GS. Været var labert fram til Fredag med regn og mye åte. På fredagen voknet vi opp til sol og lite åte. Vi gikk en tur i fjellet for å prøve fiskelykken. Noen små ble det på guttene.
På kvelden kom Andreas også nedover. Da ble det totalt fem GS i hytta. På kvelden koste vi oss med mat ute og det var lite med åte.

Lørdag formiddag dro vi oppover Kvennsjøelva for å fiske med markstenger. Guttene var ivrige og det ble til slutt noen ørreter. Fin dag ved elva med bålkos. Chevy har nå hatt sin første fjelltur og dama liker å utforske naturen rundt seg. Hun er ikke redd for å ta seg en tur alene rundt hytta.

25.-29.juli

På fredag leverte vi Tinka til sin nye eier Kent Jensen i Malm. Kent har en gordon fra før. Han bor i landlige omgivelser og Tinka får mye plass å boltre seg på. Vi kommer til å treffe Kent og Tinka på den årlige treningssamlinga i Snåsa. Det skal bli artig å treffe Tinkamor igjen. Gleder oss til det.

15. juni

På lørdag var kvalpene 6 uker. Tiden flyr og det er ikke lenge til at den ene kvalpen skal forlate oss.
Været har vært fint i det siste og kvalpene har vært veldig mye ute på plena og i hundegården. Der trives de godt. Har mye plass å blotre seg på. De er blitt nånn skikkelige ramper i det siste. De er både høyt og lavt. Ingen timg får nå ligge i ro. Gardinene er vist blitt en ny leke i følge dem.
Kvalpene har begynt å gå til døra og si i fra når de vil ut å gjøre sitt fornøden. Trappene går de også opp og ned nå.
17-mai hælga var vi i Trøndelag og det gikk greit i forhold til bilkjøringa. De sov og puppet seg gjennom turen.
Bjørk har blitt en reservemor i forhold til kvalpene. Hun vasker de rene etter at de har tisset. Alle 4 hundene spiser av samme skål

25.mai

Det har for lengst blitt kjedelig å være i valpekassen. De er det jo fint at sol og varme kom, slik at valpene kan være ute i lengre perioder. Noe som det ser ut til at de liker.
De blir 6 uker til helga, og det er kun ca 2 uker til en drar til Malm. Vi er ikke sikker på hvilken av valpene vi skal holde av. Det er to valper som på mange måter er jevne, men også noe forskjellig. Vi må vel bynne å besteme oss snart.

23.mai

Nok en ormkur ble gjennomført i dag. Nå har den ene kvalpen klart å klatre over kvalpkassa, ennå karmene er veldig høye. Andreas har satt på ekstra karm. Det varer vell ikke lenge før de begge klarer å klatre over.
Kvalpene tilbringer mye av tiden i stua sammen med oss. De springer rundt og koser seg. Bjørk er blitt en populær lekekamerat.
Kvalpene spiser nå mer og mer tørrfôr for hver dag. De synes det er kjempegodt. I morgen skal kvalpene på sin første kjøretur med bil. Da reiser vi til Trøndelag, det blir godt å komme heim en tur.

15.mai

I dag er kvalpene 4 uker
Kvalpene er nå mye ned i stua sammen med oss og Bjørk.
Bjørk synes det er spennende å leke med kvalpene. Hun legger seg ned og de to får lov til å klatre og bite på henne. Klørne har også blitt klipt i dag. Kvalpene har også begynt å få litt mosa kvalpfôr. Det synes de er veldig godt.
Andreas hentet en rypevinge som kvalpene fikk lukte på. Den miste ble meget ivrig og ville ha den for seg selv.
Håper på litt fint vær, sånn at kvalpene kan få være litt ute på plena å springe.

12.mai

Kvalpene har nå fått sin første ormkur og det gikk veldig greit. Klørne ble også klipt. Kvlpene er blitt noen riktig koseklomper. De slår seg til ro i fanget og sovner raskt. Bjørk har også vært og hilst på kvalpene. Hun snuste litt på dem og så var nysgjerrigheten over.
I morgen blir det vårtaksering av ryper på Smøla. Stiller da med Bjørk. Håper vi kommer i fugl og at hun er rolig i oppflukt.

4.mai

Kvalpene er nå 19 dager. Det er nå blitt mere liv og røre i kvalpkassa. De vandrer rundt på sine små og ustødige ben. De har begynt å få tenner og det klør masse i gommene. Virker som de blir litt frustrerte når det klør som værst. Da biter de i alt de kommer over. Klørne klippes hver uke og i morgen skal de få ormkur.

3.mai

I dag har vi satt sammen Ally'n. Vi dro og padlet en liten tur på Pilsvatnet. Bjørk hadde sin første tur i kanoen og det gikk veldig greit. Det vaket bra på vatnet. Neste gang skal fiskestanga være med.

Kontrollveiing av kavlpene i dag. Den største tispa veier nå rundt 1,8 kg og den andre er nesten 1,5 kg. Kvalpene vokser i rekordfart. De har begynt å vandre litt rundt i kvalpekassa på sine ustødige ben, et morsomt syn. Litt lekeslåsing har også funnet sted.

Bilde: Andreas og Bjørk på Pilsvatnet

29. april

Evjegaarden's Bjørk og hennes kullsøsken er 1 år i dag. Grattis 🙂
Bjørk fikk servert en boks med appetitt energy på fat med et tent lys.

Kvalpene vokser dag for dag. Alfa er rolig og ansvarsfull ovenfor kvalpene.

27. april

I dag er kvalpene blitt 10 dager gamle. De spiser og legger fortsatt godt på seg. Neglene har fått sin første klipp og det gikk greit. Begynner nå å se litt flass i ørene og det er nå ikke lang tid før at øregangene åpnes. De har så smått begynt å bruke bakføttene litt mere, men de er veldig ustødige. Vekta ble kontrolert i dag. Tispe 1 er nå blitt hele 1,3 kg og tispe 2 er 1,1 kg. De ser ut som små tykke selunger 🙂.

24. april

Tiden flyr og kvalpene er nå ei uke gamle. De legger bra på seg for hver dag som går. Den største tispen er nå rundt 1 kg og den andre er 900 g. De er gode og runde. Kvalpene har mang ei patte å velge i, luksus.
Om ei uke begynner de å åpne øynene og øregangene. Alfa tar fortsatt godt vare på kvalpene sine.
Vi skal selv ha en kvalp etter Alfa og Ante. Det blir spennende å følge med deres utvikling og hvem av de to som blir igjen til oss.

21. april

Nå er kvalpene litt over to døgn gamle. Kvalpene er rolige og harmoniske. De sover og spiser godt. Alfa er lite villig i å forlate kvalpekassa. Hun vil helst passe på sine små. Hun har aldrig vært så rask med å lufte seg som hun er nå.
Ved veiing i dag var tispe nr.1 blitt 490 g og tispe nr.2 380 g.

16. april

Da har kvalpene blitt et døgn. Det er bare fred og harmoni i kvalpekassa. Alfa er ei rolig og flink mor. Andreas har ligget inne på kvalperommet natt til i dag.
Kvalpene har lagt på seg, tispe nr.1 veier nå 400 g og tispe nr.2 veier 330 g.

15.april

Endelig er valpene kommet! Den første kom ut ca 11.30 i dag, og nr to kom kort tid etter. Begge er tisper, der den første var 360 g og nr 2 var 300 g. Vi var i tvil om hvor mange det var inni der, men vi hadde en misstanke om at det ikke var så mange. Slik det ser ut er det heller ikke flere. Alfa har slått seg til ro, og vi kan heller ikke kjenne noen inni magen.
Nå krysser vi fingrene for alt går bra!

14. april

Fortsatt ingen forandringer med tanke på valpene og fødsel til Alfa, og temperaturen er fortsatt stabil. Har vært i kontakt med vetrinær i dag, og de mente at Alfa mest sansynslig hadde tatt seg på den siste parringen. Altså den 9. feb., noe som innebærer at hun i så fall er 63 dager på vei i dag . Det var derfor i følge dem bare å smøre seg med tålmodighet og ise ned magen.
Kanskje skjer det noe til natta??

12. april

Alfa er litt mer hoven bak nå enn tidligere, men ikke mye. Hun har ennå ikke hatt no kraftig tempraturfall, men vi kan se og kjenne at det er liv inne i magen, så det er bare å smøre seg med mer tålmodighet. Hun har fortsatt god appetitt og sover mye. Alt av utstyr er gjort klart til at kvalpene skal komme.

9.april

Alfa viser ingen tegn til fødsel ennå. Vi måler temperturen hennes 4 ganger i døgnet. Hun har slått seg til ro i kvalpekassa.

For interesserte: kontakt oss!

3.april

Etter jobb i dag dro Camilla og Bjørk ut en tur på Toppmyran. Alfa måtte være igjen hjemme, siden hun begynner å være ganske rund no.

Bjørk gikk veldig bra, revierte godt over myra i motvind. Hun fester stand langt ute, holder standen til jeg kommer opp. Rypa letter og Bjørk er rolig.
Etter 10 min så fester hun en ny stand, denne gangen trykker rypa godt. Hun reiser djervt og er rolig i oppflukt.
Hun viser fin framgang og vi håper at hun kan stilles på tampen av sesongen.

19.mars

Gjør fremgang.
Vi har i dag vært ute å trena med Finn Eide og hans ES Siri, og har hatt flere fuglsituasjoner, til og med Alfa fikk seg en liten runde, på tross av at hun begynner å likne mere på en sel (pga drektighet) så fant hun seg en fugl.

Bjørk har fått prøve seg masse i dag og har til samen vært opp i 4 fuglsituasjoner. 2 støkk, 1 stand m/tyvreis og til slutt 1 stand m/reis, der vi kom opp og fikk roet henne vha langline. Noe som prikket prikken over "i- en"  i en fin og trivelig dag på Smølamyran.

17. mars.

I dag har Camilla og Alfa vært på ultralyd, og hun er konstatert drektig!!
(Alfa altså 😀)

Det var imidlertid vanskelig å si noe om hvor mange valper det var inni der, så det er bare å smøre seg med tålmodighet i en måned til.

Ta kontakt om det er interesse for valp med forventet gode jaktegenskaper!

Se også under fanen " Parringer /Valper", for mer info.

8. Mars

Alfa er parret med Smølarypas Ante!!

Se under fanen "Parringer/Valper"

9. februar

Fredag ettermiddag kom Marthe Austvik, Espen Farkvam og lille Emil på besøk. På kvelden koste vi oss med et godt laksemåltid.
Lørdag morgen gikk vi alle ut på Smølamyrene for å trene hunder. Været var topp og noen fugler fikk vi se. I løpet av kvelden kom det 10 cm med nysnø. Andreas disket opp med elgsteik og mye godt tilbehør.
Søndag gikk vi oss en tur på Toppmyran og hundene kom i flere rypesituasjoner.
Det har vært ei trivelig helg med besøk fra Melhusgjængen 🙂

Andreas dro til Stjørdal for å hente Smølarypas Ante til Steinar Einvik. Ante er en trivelig og rolig hund å ha i hus. Han lå i bur i gangen ved siden av høyløpske Alfa uten å lage en lyd. Nå er det bare å vente på at Alfa skal bli klar til å ta i mot Ante.

27.-29. januar

Dro tidlig hjem fra arbeid i dag for å nyte det fine været. Hundene ble selet opp og festet til powertrekkeren. Turen gikk mot Molstad på gruslagte veier. Det har ennå ikke tørket opp på veiene, så både hunder og fører ser ut som de har vært med på Birken. Gratis spa for fører 🙂

17.januar

Nå er det helt bart på Smøla og powertrekkern er tatt fram igjen. Andreas dro ut en tur med hundene. Bakken er mettet med vann og hjulene på powertrekkern suger seg fast til undelaget. Ble ei fin økt med hundene. Bjørk er også med på disse turene nå. Hun er ivrig på å trekke og det er bra.

15.januar

Endelig en dag uten storm og vind. Vi og hundene gikk oss en tur på myran. Vannet på myrene er ennå islagt og hundene kan forsere dem uten problemer. Bjørk har nå blitt stabil i søkene sine og hun er veldig selvstendig.
Alfa går godt og hun hadde 2 situasjoner på rype. Rypa var lett på vingene og fikk derfor ikke vist reis i dag. Hun er rolig i oppflukt.

14.januar

Da er vi så vidt kommet inn i et nytt år. Etter en lengre juleferie i Inntrøndelag har vi kommet tilbake til Smøla, og har benyttet den første helga på øya til å ta en liten tur ut på Smølas store myrer. Det har kommet et lite dryss med snø og vannene har frosset til, og isen holder hundene. Vi fant noen ryper i dag også, men det var ikke store mengder. Kanskje har fuglene flyttet seg til andre områder, eller samlet seg i flokk. Dette vil vi forhåpentloig få svar på i løpet av etterjulsvinteren.
Vi ser i alle fall frem til mange treningsturer utover vinteren.

Har forøvrig planer om å sette hvalper på Alfa ved førstkomende løpetid, forhåpentligvis kommer løpetiden snart og da blir det en tur til Smølarypas Ante og Steinar Einvik.

7.januar

Etter ei rolig jul hjemme i Trøndelag var det på tide med en fjelltur med hundene. Turen gikk til Frolfjellet og det var Bjørk sitt første møte med fjell og trær/kratt. Bjørk hadde et litt smalere søk enn det hun har til vanlig på Smøla Etter 5 minutt i sitt første slipp fester hun stand på ei rype. Rypa letter og Bjørk blir med etter. Hun blir ikke med så mang meter før hun retunerer tilbake til setet. Senere på dagen fester hun en ny stand, denne gangen på ei forlatt rypedokk. Søket ble litt bedre utover dagen og føre var bra for folk og firbente.
Alfa gikk veldig bra, men kom desverre ikke i fugl